MILYEN FELADATAINK VANNAK EGY CSALÁSI ESEMÉNY BEKÖVETKEZÉSE ESETÉN?
Csók Sándor, mint a FORTIX Consulting Kft. szakértő fraud tanácsadója szeretnék egy olyan csalási eseményt megosztani, amiből sokan tanulhatnak.
Az elmúlt időszakban sajnos megtapasztaltam, hogy a csalások megelőzésének fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, és minél szélesebb körben kell terjeszteni ezt az információt. Ráadásul mindenki számára kiemelten fontos azoknak a lépéseknek az ismerete, amelyeket csalás bekövetkeztekor érdemes megtenni.
Az idő itt a legfontosabb faktor, hiszen minél hamarabb észleljük a csalást, annál nagyobb eséllyel tudjuk visszaszerezni a pénzünket.
MI IS TÖRTÉNT A CSALÁSI ESEMÉNY SORÁN?
A múlt héten felhívott az egyik ismerősöm, hogy segítsek neki, mert a számlájáról elvittek néhány millió forintot. Természetesen segítettem. Elmondta, hogy a következők történtek:
1) Hívást kapott egy pénzintézettől, amely azt állította, hogy tranzakcióját csalási gyanú miatt megállították.
2) Felhívták a figyelmét, hogy pénze veszélyben van, ezért át kell helyezni egy biztonságos számlára.
3) Ehhez szükséges volt egy program telepítése a számítógépre (az Anydesk nevű szoftverről volt szó).
4) A program telepítése után, a csalók hozzáfértek az internetbankjához.
5) Ezután több, kisebb összeg formájában indították az utalásokat a számláról.
6) Folyamatosan hívták több telefonszámról.
7) Egy SMS üzenetet is küldtek az ügyfélnek, hogy az utalások teljesültek.
MIT IS TEHETÜNK CSALÁS ESETÉN?
Amint észlelte a csalást, az ismerősöm azonnal lépett: elment a saját pénzintézetéhez és feljelentést tett a rendőrségen.
Én pedig a következő intézkedéseket ajánlom csalás esetén:
- Blokkolni kell azt az elektronikus csatornát, ahol a csalási tranzakciók történtek.
- Be kell menni a számlavezető pénzintézethez, panaszt kell tenni, kérni az összeg jóváírását és a tranzakciós listát, amin az érintett tranzakciók szerepelnek.
- A tranzakciós listával és panasszal feljelentést kell tenni a rendőrségen.
- Ha forint számláról történt az utalás, kérd azonnali zárolást a feljelentésedben.
- Az érintett számítógépet vagy telefonkészüléket újra kell telepíteni, hogy minden potenciálisan kártékony szoftvert eltávolítsunk.
- Ha a pénzintézettől negatív választ kapunk, akkor a Békéltető testülethez fordulhatunk segítségért.
Javaslom, hogy mindenképpen fordítsanak kiemelt figyelmet a telefonhívásokra, e-mailekre, győződjenek meg arról, hogy kivel beszélnek és ne dőljenek be a csalóknak. Ha ez mégis megtörtént, mindenképpen azonnal használják a fenti intézkedéseket a károk enyhítésére és a pénz visszaszerzésére.
További csalásmentes szép napot kívánok,
Csók Sándor
Tegye fel kérdéseit szakértőinknek!